Att paketera en bonus och vad konsumenterna vill ha

Publicerat den 26 augusti 2019

Bonus. Ett ord som motiverar kunder att välja online casino och för spelbolagen en möjlighet att skräddarsy en produkt i syfte att nå ökad efterfrågan. Men vad är det kunden vill ha, egentligen?

Bonusdjungeln

Idag konkurrerar de flesta etablerade spelbolag mer med bonusar än möjligheten till en storvinst. Kreativiteten bakom en ny typ av välkomstpaket för spelare hos Bet365 är ett sådant exempel där de stora och etablerade drakarna på marknaden konstant utvecklar bonuserbjudanden, framförallt i så kallade välkomstpaket, vilket ofta är den enskilt viktigaste faktorn till att konsumenterna väljer ett särskilt spel eller spelbolag. Idag finns en rad sajter som casinio.se med flera där man lägger ned rätt mycket kraft på att jämföra, förklara och förtydliga de olika bonuserbjudandena, vilka för många kan verka som en ogenomtränglig djungel.

Spellagen förtydligar

Den nya svenska spellagen (som trädde i kraft i januari 2019) har också dragit sitt strå till stacken genom att ställa krav på att ett bonuserbjudande inte får innehålla vad som helst, då kreativiteten i kamp om kunderna ibland kan gå överstyr och fullkomligt oförståeliga erbjudanden skapas. Något som mest slår tillbaka på spelbolaget i sig, men på en konkurrensutsatt marknad kan idéer förvekligas lite för snabbt, där minst lika snabba korrigeringar är avgörande.

Bonus som passar dig

Free spins (gratissnurr) samt eventuella omsättningskrav är klassiskt bonusinnehåll som man som spelare bör fundera något extra varv över, det vill säga vilka typer av gratissnurr vill man ha och hur många gånger måste man omsätta sina pengar innan de anses som dina och du kan ta ut dem. Ofta finns dessa egenskaper med i välkomstbonuspakten, men de är olika utformade och egentligen handlar det om vad du är intresserad av som spelare. Några andra grundläggande frågor är också om det finns tidsbegränsningar för Free spins-erbjudandet och gäller erbjudandet för en specifik spelautomat eller för flera.

Hyperkonkurrens

Före spellagen var det ibland nästan omöjligt att jämföra och förstå alla delar on man inte tog hjälp av en jämförelsesajt. Nu är det lättare, då reglerna är tydligare, men fortfarande är det viktigt att du som enskild konsument försöker ta del av och jämföra olika erbjudanden så de passar just dig. De många små belöningarna är ofta mer centrala för de allra flesta än att invänta den stora vinsten. Det är också en vetskap som sitter djupt rotad i all kommersiell verksamhet.

Mer underhållning än drömmen om storvinsten

Spelbranschen är inget undantag, särskilt inte eftersom de allra flesta har spelandet som en form av underhållning som kan skapa lite vardagsspänning. Få tror på den stora vinsten, och då blir bonusen ofta avgörande i en bransch där det råder hyperkonkurrens och konsumenterna kan finna ett annat alternativ bara ett musklick eller swipe bort. Det är en verklighet som i förlängningen nog gynnar konsumenterna, så länge man ser upp med alltför kreativa bonuskonstruktioner. Tydlighet och känslan av att få det där lilla extra är ofta det mest framgångsrika.